Conexi´s arbetsmetodik grundar sig på TEACCH. Förkortningen står för Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children. I Sverige kallas denna arbetsmetodik “Tydliggörande”. Utgångspunkten i vårt arbete är individens behov, att försöka förstå individens perspektiv på omvärlden och hur hon/han tänker, lär och processar sensorisk information.
Det är viktigt att förstå att TEACCH är mycket mer än visuellt tydliggörande och struktur. Det handlar om värderingar och en grundsyn i vårt förhållningssätt till den enskilde och till vårt sätt att arbeta. Vår intention och vårt fokus är individens utveckling och möjlighet till självständighet och känsla av sammanhang. Vår utgångspunkt är ett autismperspektiv där vi möter den enskilde med förståelse, acceptans och respekt.
Vad är Structured teaching?
TEACCH arbetar efter structured teaching, (det som i Sverige kallas ”Tydliggörande”). Structured teaching utgår från att anpassningar utifrån neurologiska behov och preferenser hos personer med autismspektruktillstånd, AST, främjar förståelse och lärande. En strukturerad omgivning med starka visuella signaler tillgodoser dessa personers behov bättre än språkbaserade miljöer, eftersom välorganiserade, visuellt tydliga miljöer och signaler ligger närmare deras sätt att bearbeta sin omgivning.