Så här arbetar vi

Vi vänder oss till personer med Autismspektrumtillstånd och till dem där klivet ut i arbetslivet är lite längre. Till dem som har en önskan och ett behov av att bygga på med erfarenheter, verktyg och strategier för ett kommande hållbart, tryggt och långsiktigt arbetsliv.

Verksamheten är uppdelad i två steg

Läs mera om våra steg och metodik på länkarna nedan:

Steg 1 – IKEA

Steg 1 utgör den arbetslivsförberedande fasen inne på IKEA

Detta innefattar allt från den första kontakten till den dag de individuella mål vi tillsammans satt upp och arbetat med är uppnådda, när man byggt på med de erfarenheter och kunskaper man sett sig behöva för ett kommande, långsiktigt och utvecklande yrkesliv.

Ämnen som berörs är de som en person inom autismspektrat kan ha nytta av att lära mer kring inför ett kommande arbetsliv. De områden vi valt att fokusera på är de där vi sett att ökad kunskap underlättar i mötet med arbetsmarknaden. Ambitionen är att Arbetstagaren ska få synliggjort vilka förväntningar – kopplat till arbetslivet – som finns på individen samt hur Arbetstagaren, med ovan nämnda kunskap, kan förhålla sig till dessa.

Utgångspunkten i vårt arbete är hela tiden den enskilde Arbetstagarens behov och önskemål – vad gagnar individen och vad känns viktigt för honom/henne att få mer kunskap kring.

En dag på varuhuset
Verksamheten på ett varuhus består av 6-9 personer. Våra arbetsstödjare finns på plats för dagligt stöd. Vi arbetar vardagar och en heltid utgör för de flesta 25-30 timmars arbetsvecka mellan klockan 9-15. Arbetstiden kan dock se olika ut beroende på behov och önskemål.

De arbetsområden som är aktuella är framför allt butik, lager, restaurang, fastighet och kontor. På en och samma arbetsplats har arbetstagaren därmed möjlighet att prova olika arbetsområden utan att den fysiska och sociala strukturen förändras. Det är viktigt att det blir rätt person på rätt plats med avseende på intressen och resurser.

Under den första tiden på Conexi/IKEA arbetar arbetstagare och arbetsstödjare sida vid sida. Allteftersom personen blir trygg och säker i miljön och med sina nya arbetsuppgifter, drar sig arbetsstödjaren successivt tillbaka. Samarbetet därefter är individuellt upplagt utifrån enskilda behov och önskemål. Det gemensamma arbetet riktas alltmer mot de satta målen och vi arbetar aktivt med planering, genomförande och uppföljning/utvärdering för att hela tiden komma framåt i processen.

Steg 2 – Företag

Steg 2 utgör den fortsatta arbetslivsförberedande verksamheten på annat företag. Detta innefattar introduktion, etablering och arbete med fortsatt stöd, i mindre omfattning.
Processen mot steg 2 påbörjas på Ikea när de satta målen i steg 1 är uppnådda och arbetstagaren är rustad att gå vidare ut mot arbetslivet.
Den enskildes slutgiltiga målsättning, dvs arbetsinriktad verksamhet med fortsatt stöd eller anställning, varierar beroende på arbetstagarens förutsättningar och önskemål vilket ska framgå i aktuell beställning. I samspråk med arbetstagare och uppdragsgivare kan det bli aktuellt att revidera denna målsättning i den arbetslivsförberedande fasen;

Fortsatt arbetsinriktad verksamhet i annat företag med minskat stöd
Anställning i annat företag
Oavsett målsättning är det i Steg 2 vi söker oss ut till andra samarbetspartners. Syftet är att skapa det optimala arbetsupplägget utifrån de erfarenheter och kunskaper vi tillskansat oss under tiden arbetstagaren varit i det arbetslivsförberedande steget i IKEA. Det är, som i allt tidigare arbete som gjorts, individens önskemål, behov och prioriteringar som står i centrum och det är viktigt att hela tiden återknyta till vad arbetstagaren vill, kan och hur arbetet fortskrider.

Vårt verksamhetsupplägg för att uppnå vår vision, en hållbar plattform i mötet med arbetslivet, kan beskrivas i form av en pall, där de tre benen är en förutsättning för att personen ska kunna sitta stadigt.

Arbetsstödjare
Arbetsstödjaren driver processen tillsammans med arbetstagaren och står för det långsiktiga stödet i arbetet. Det arbetsstödjaren erbjuder riktar sig till såväl arbetstagare som arbetsgivare; introduktion av nya arbetsområden och uppgifter, pedagogiskt stöd och visuellt tydliggörande, kommunikationsstöd, handledning, nätverkskontakter samt regelbunden uppföljning enligt överenskommelse efter anställning.

Arbetsplatsen
Arbetsplatsen utgör basen utifrån vilken vi bygger vidare. Här får arbetstagaren erfarenheter och kunskaper kring vilka vi tar fram individuella verktyg och strategier. En arbetsplats är komplext sammansatt av många olika komponenter som t ex arbetsmiljö, kollegor, fysisk och social struktur. För de arbetstagare vi möter handlar det inte om vilken arbetsplats som helst, utan en arbetsplats som erbjuder de individuellt bästa förutsättningar avseende de olika komponenterna.

Information
All personal på företaget får information om autismspektrum och vårt arbetssätt. De får också konkreta tips i arbetet för att arbetstagaren ska ges de bästa förutsättningarna för att använda sina styrkor och förmågor. Utifrån vårt perspektiv är ömsesidig information grundläggande för förståelse, för att ges de rätta förutsättningar, för att trivas och utvecklas.